Hva er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk. Det er en svært viktig del av dagens markedsføring, selv om ikke alle tenker over det.

Kort fortalt går SEO ut på at du bruker søkemotorenes algoritme til din egen fordel, slik at du kommer høyt på søkeresultatlista. Men hva betyr dette? 


For å forstå SEO, må vi først og fremst vite hva en algoritme er. Jerri Ledford definerer en algoritme som en problemløsende prosedyre som tar et problem, evaluerer mulige svar, og gir deg en løsning på problemet. I praksis betyr det at algoritmen forstår hva du lurer på, og gir deg det mest relevante resultatet.


La oss si at du skal lage pannekaker, men du vet ikke helt hvordan man gjør det. Og hva gjør vi når vi ikke vet hvordan man gjør noe? Googler det. Se for deg at du selv må bla gjennom alle nettsider som finnes for å finne informasjon om hvordan man lager pannekaker. Det ville tatt lang tid, og du ville sannsynligvis mistet motivasjonen ganske fort. Der kommer algoritmene inn!  Algoritmene samler inn data fra alle registrerte nettsider, og sorterer de for deg. Algoritmen vet hva du lurer på, og kan derfor gi deg de beste resultatene. For eksempel vil du antakelig ikke få opp en nettside om pannekakens historie, men heller oppskrifter. Men for at algoritmene skal kunne vise det som er mest relevant, må nettsidene oppfylle et par krav. Det er dette som er viktig for deg som en bedrift. 


Det er mye som er viktig når man tenker på søkemotoroptimalisering, men noe av det enkleste og viktigste, er riktig markering av titler. Titler forklarer hva du kan forvente av teksten under, og kan noen ganger være et kort sammendrag av teksten. Derfor er det viktig at titlene faktisk er markert som titler i koden, slik at søkemotorene vet at den informasjonen er viktigst. På mine toppresultater for "hvordan lage pannekaker" har begge forfatterne markert overskriftene sine på korrekt måte. Begge har markert "pannekaker" som hovedoverskriften, med underoverskrifter som "ingredienser" og "slik gjør du det". Overskriftene alene forteller oss at dette er en oppskrift på pannekaker, noe søkemotoren elsker.


Noe som er viktig å huske på når det gjelder algoritmer, er at de oppdateres hele tiden. Derfor er det viktig å følge med, slik at du kan sørge for at nettsiden din alltid presterer så godt den kan. Husk også på at ulike søkemotorer bruker ulike algoritmer. Så hvis du presterer dårligere i Bing enn hos Google, kan det være fordi siden din er bedre optimalisert for Google.  


Nå som vi forstår algoritmene, må vi vite hvordan vi skal bruke de til vår egen fordel. Det finnes mange måter å optimalisere nettsider på som vi kommer til å gå i dybden på i framtiden. Vi har allerede sett litt på viktigheten av titler, men det er mange flere enkle triks du kan gjøre for å forbedre nettsiden din. For eksempel kan det å legge til alternativ tekst på bildene dine hjelpe deg. I tillegg kan du tjene mye på å tekste videoene dine. Dette er hjelpsomt både for søkemotoroptimaliseringen, men også for folk som bruker skjermleser.  Dette er triks som kan hjelpe deg med å komme høyere på resultatlista, som igjen kan trekke flere kunder til bedriften din. Er du fortsatt litt usikker på hva SEO er og hvordan det er nyttig for deg? Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg!


Basert på Jerri Ledfords "SEO: Search Engine Optimization Bible" og Brian Halligan og Dharmesh Shah sin "Inbound Marketing".

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *